Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

Folia checkt | ‘Veel geld kwijt, nog geen huis’

Louisa Bergsma,
15 juli 2016 - 11:31

In een artikel in Het Parool van deze week met de kop ‘Veel geld kwijt, nog geen huis’ klagen internationale studenten over de hoge bemiddelingskosten die de UvA vraagt voor haar huisvesting service. Voor 450 euro zou de UvA garantie bieden op een kamer in Amsterdam. Volgens de studenten krijgen ze voor dit geld maar weinig opties te zien.

Wat is de bewering?
‘De universiteit biedt een kamerservice, waardoor toekomstige internationale studenten tegen 450 euro bemiddelingskosten zich de stress van het zelf een kamer zoeken kunnen besparen.’ Ze zouden voor dit bedrag een garantie op een kamer krijgen, maar het aanbod aan woonruimte is ondanks dit bemiddelingstarief minimaal.

 

Wie doet de bewering?
Dit schrijft Het Parool in het artikel ‘Veel geld kwijt, nog geen huis’ van donderdag 13 juli.

 

Waar baseert Het Parool zich op?
De krant sprak met internationale studenten die aan de UvA gaan studeren, zoals de Italiaanse Veronica Sarno, en de Deense Lena Lynge Rosling. Beiden volgen vanaf september een master internationale journalistiek.

'Wij doen heel erg ons best om voor iedereen een kamer te vinden, maar de vraag is groter dan het aanbod'

Wat zegt de UvA over deze bewering?
Studenten betalen volgens de UvA verschillende bedragen voor de huisvesting service. Het gaat om 340 euro voor studenten die één semester blijven. Voor twee semesters wordt dat 555 euro. Als studenten zich voor 6 juni aanmelden gaat hier nog ongeveer vijftien procent ‘early bird’ korting vanaf. Voor deze bedragen helpt de UvA studenten met het zoeken naar een kamer in Amsterdam. Hiervoor hebben zij contracten met verschillende studentenwoningcorporaties.

 

De garantie op een kamer blijkt echter steeds moeilijker te geven nu er steeds meer internationale studenten naar de UvA komen en het huizenaanbod in Amsterdam beperkt blijft. Bij aanmelding voor de huisvestingsservice kunnen studenten hun voorkeuren opgeven met betrekking tot de kamer. Binnen die grenzen blijft er voor hen niet altijd veel te kiezen over. Op haar website schrijft de UvA dat het aanbod van huizen beperkt is en dat de UvA een reeks gemeubileerde kamers reserveert voor internationale studenten.

 

Friedo de Valk, directeur Studenten Services van de UvA vertelt: ‘Wij doen heel erg ons best om voor iedereen een kamer te vinden, maar de vraag is groter dan het aanbod. Als we studenten geen kamer kunnen bieden krijgen zij uiteraard hun inschrijfgeld terug. Wij gaan ze dan verder helpen op een andere manier zonder dat ze in handen vallen van bijvoorbeeld huisjesmelkers. Sommige studenten kunnen ook terecht in het Student Hotel, al is dat wel wat duurder. Niemand hoeft onder een brug te slapen.’

 

De bedragen die de studenten betalen zijn volgens de UvA overigens geen bemiddelings-, maar leegstandskosten. Aangezien de studenten meestal maar vijf of tien maanden in de kamer verblijven, staat deze ook één of twee maanden leeg. Door het inschrijfgeld worden deze kosten gedekt. Het bedrag zou volgens de UvA ook de kosten van het international office moeten dekken.

 

‘Het mooiste zou natuurlijk zijn als de kamers geen enkele maand leeg zouden staan, maar dat is nu nog niet mogelijk. De meeste studenten willen niet langer blijven dan vijf of tien maanden. Als het semester voorbij is willen ze terug naar huis of rondreizen.’ Aldus Jordy Jaspers van Studenten Services van de UvA. ‘Sommige kamers worden in de zomermaanden opgevuld door studenten die deelnemen aan de summer schools van UvA en HvA, maar deze projecten zijn nog niet zo groot omdat ze relatief nieuw zijn. Op dit moment staat daarom alsnog 80 tot 90 procent van de kamers leeg in de zomermaanden.’

 

Het oordeel
Het lijkt alsof de bedragen die de UvA vraagt te rechtvaardigen zijn. Daarnaast blijft het een keus van de studenten zelf of zij de zoektocht naar een kamer uit handen willen geven – en daarmee de kosten accepteren. Het zou mooi zijn als de UvA van te voren beter aan studenten duidelijk maakt hoe beperkt het kameraanbod is, en dat ook na aanmelding bij deze huisvestingsservice de aanbiedingen voor kamers niet opeens binnen zullen stromen.