Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Teska Overbeeke (UvA)
actueel

Universiteiten willen studentenstop kunnen instellen voor Engelstalige tracks

Henk Strikkers,
14 mei 2018 - 13:13

Universiteiten willen de mogelijkheid hebben om een studentenstop in te stellen voor Engelstalige ‘tracks’ in plaats van voor hele studies. Dat staat in de internationaliseringsagenda die de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en Vereniging Hogescholen (VH) vandaag presenteerden.

In die agenda wordt internationalisering omarmd om haar ‘onschatbare waarde’. ‘Internationalisering draagt bij aan de drie kernfuncties van onderwijs: socialisatie, persoonsvorming en kwalificatie,’ schrijven de VSNU en de VH. ‘Bovendien is het open en internationale karakter van onze hogescholen en universiteiten één van de redenen waarom Nederland internationaal toonaangevend is op onderwijs- en onderzoeksgebied.’

 

Numerus fixus

Waar sommigen tegenwoordig tegen de internationalisering en verengelsing ageren, toen de hogescholen en universiteiten dat niet. Wel noteren ze dat ‘internationalisering uitdagingen met zich meebrengt.’ Met name de soms onverwachte en oncontroleerbare instroom levert universiteiten problemen op.

De universiteiten willen waarborgen dat er ‘voldoende’ aanbod van Nederlandstalige opleidingen blijft bestaan

Om die problemen te voorkomen willen universiteiten dat het mogelijk wordt een numerus fixus op te leggen voor een losse track, in plaats van voor een hele studie. Dat is op dit moment niet mogelijk. De UvA-opleiding psychologie is een studie die bestaat uit een Nederlandstalige en een Engelstalige track. Wanneer zij een numerus fixus wil instellen treft dit de aanmeldingen voor beide tracks en kan zij geen studentenstop voor alleen het Engelstalige of alleen het Nederlandstalige onderwijs in het leven roepen. Daar willen de universiteiten nu verandering in brengen.

 

Engels op C1-niveau

Daarnaast willen de universiteiten afspraken maken over de onderwijstaal ‘op stelselniveau’ waardoor er ‘voldoende’ aanbod van Nederlandstalige opleidingen moet blijven bestaan. Docenten moeten bovendien minimaal Engels op C1-niveau (vaardig gebruiker) beheersen als ze Engelstalig onderwijs gaan geven.

Dit document van de universiteiten en hogescholen is bedoeld als discussiestuk voor minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur & Wetenschap). Zij zal volgende maand haar internationaliseringsagenda voor de komende jaren bekendmaken.